"Ritning" av shunten

Jag tänkte visa er lite bilder på hur Emil är opererad.
Jag fann "ritningar" på shunten på internet.


Shunten till vänster är en sådan Emil har.
Där ser ni den går från hålrummet i hjärnan, bakom örat och
sedan ner i buken.






Här ser ni hur den leder bort vätskan från huvudet ner till magen.
Tarmarna tar hand om vätskan och den kommer ut en naturlig väg.






Så här går det till när shunten ska ställa om i tryck.
En dosa sätts utanpå huvudet och skickar signaler till shunten.
Ser ni den tjockare delen av slangen på bilden.
Det är där mekanismen sitter och det är det som syns så
väl utanpå Emils huvud.
Det var den delen som hade slammat igen då Emil blev lam vid nyår.
Bilden med alla siffror är genomskärning av den delen av shunten.
Där sitter magneter och annat som styr flödet av vätskan.





Fler bilder på den "magiska" dosan.
Visst är det helt ortoligt att det ska
fungera så med magneter och allt.






Dessa bilder på Emil tog jag för att shunten skulle synas.
Visst ser det lte läskigt ut.
Slangen ärstenhård att ta i.






Ibland är det skönt att få bearbeta lilla Emils besvär.
Det är lättare om man får ur sig lite som man funderar och går och tänker på.
Det blir mycket funderande när man går här hemma själv med Emil.
Hoppas ni inte tycker det blir tråkigt att
läsa om alla saker kring shunten men det är ett sätt för mig att gå vidare.
Det är då tur att jag har bloggen.
KRAM

Kommentarer
Postat av: Niina

Emil är en tapper liten gosse, har redan fått genom gått så mycke. Stor kram till er!!!

2008-05-12 @ 13:24:45
Postat av: Karin

Det är inte tråkigt att höra på, det är bra att få bearbeta och skriva av sig. Kramar

2008-05-12 @ 18:43:15
Postat av: Doris

Jag tycker det är spännande...så prata på du..

Krama Emil från mig..lilla goskillen..

2008-05-13 @ 21:34:30
Postat av: Ulla

Å,vad intressant att se och läsa om det här, ja Ni är enastående alla tre, Sven och jag beundrar Er så mycket Säger som Doris KRAMA Emil från oss

Vi i Deje

2008-05-16 @ 10:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0